Welke vakken volg je?
Hieronder vind je een overzicht van de vakken die je in het Intermezzo-jaar volgt.
In Intermezzo ga je je een jaar lang verdiepen in de taal Esperanto. Dat is een heel bijzondere taal, omdat deze niet vanzelf is ontstaan, maar door iemand is ontworpen!
Op jonge leeftijd bedacht de gymnasiast Ludwik Zamenhof dat mensen op de wereld elkaar beter zouden kunnen begrijpen als ze allemaal dezelfde taal zouden leren. Dan zou er vast minder ruzie of zelfs oorlog op de wereld komen. Je moet weten dat in zijn tijd, aan het einde van de negentiende eeuw, Engels nog niet gebruikt werd als internationale voertaal.
Ludwik is zo enthousiast over het idee dat hij besluit deze taal zelf te gaan maken. Het moet een taal worden die mensen op de wereld snel en gemakkelijk kunnen leren. Zo maakt hij een taal met enkele eenvoudige grammaticale regels, zonder uitzonderingen. Voor de woordenschat zoekt hij inspiratie bij veel talen uit Europa. Esperanto lijkt vooral veel op de Romaanse talen, zoals Spaans en Italiaans, maar heeft ook elementen uit bijv. Duits, Engels, Russisch of Grieks.
Kijk maar eens of je iets herkent in de telwoorden van het Esperanto: unu, du, tri, kvar, kvin, ses, sep, ok, naŭ, dek.
Saluton! Ĉu vi volas lerni Esperanton?
Juist door het eenvoudige systeem van Esperanto én de gelijkenis met veel andere talen is het een ideale taal om mee te beginnen, als inleiding op het leren van bijvoorbeeld Frans of Latijn.
Je werkt bij het vak Esperanto automatisch aan allerlei vaardigheden, die je nodig hebt op de middelbare school, zoals het leren van woordjes van een vreemde taal (die je niet dagelijks hoort op tv of via internet) en groter taalgevoel.
Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk? En hoe kun je die verkleinen? Dat leer je in de lessen Mens en Maatschappij. Je leert daarnaast veel over politiek, nieuwe media en de stad.
Hoe doe je bijvoorbeeld onderzoek? Je leert ook kaartlezen en zelf een kaart maken. Door samen te werken, zelf te presenteren en mee te doen aan klassendiscussies leer je je eigen mening te vormen en die ook te onderbouwen en te verwoorden.
Vanaf klas 1 krijgt iedere leerling het vak Nederlands. In Intermezzo zorgen we ervoor dat je daar goed op worden voorbereid. Misschien heb je op de basisschool wat dingen gemist, bijvoorbeeld omdat je een groep hebben overgeslagen. Of misschien werk je nog wat langzaam omdat graag álle details willen verwerken). Het kan ook zijn dat je juist te snel, waardoor je dingen over het hoofd ziet. Waar ligt voor jou de uitdaging?
We doen alle belangrijke dingen, maar dan wel op een originele manier. Je oefent met het handschrift om er vervolgens een eigen lettertype op de computer van te maken. Je gaat aan de slag met grammatica door 'taalvoutjes' te analyseren. En je gaat debatteren! Dat betekent dat je je eigen mening leert onderbouwen én goed gaat luisteren naar je klasgenoten.
Tijdens Intermezzo heb je het hele jaar muziekles. Je leert hoe je verschillende bekende liedjes speelt op keyboard of gitaar en samen met je klasgenoten werk je aan allerlei muzikale projecten, zoals het schrijven van een rap, het bedenken van je eigen Stripsody (muzikaal stripverhaal), het onderzoeken hoe verschillende muziekinstrumenten werken en het maken van een hoorspel. Ook neem je je klasgenoten mee in jouw enthousiasme voor je favoriete liedje door daar een presentatie voor te geven.
Verhalen zijn overal en meestal denken we er niet over na. Bij Oude Talen en Verhalen doen we dat dus wel. We gaan lekker moeilijk doen over verhalen, heel oude verhalen én gloednieuwe. Zo leer je veel beter hoe een verhaal in elkaar zit en wat het verhaal betekent. Je leert omgaan met moeilijke termen en abstracte begrippen met behulp van leuke, spannende, grappige en boeiende verhalen.
Tijdens de lessen LO bieden we veel verschillende sporten aan. Denk daarbij aan zelfverdediging, bewegen op muziek en turnen. Maar ook aan spel! Je doet allerlei groeps- en samenwerkingsspelen. En daarbij zijn vooral sportiviteit en goed met elkaar omgaan het allerbelangrijkste.
Bij het vak Beeldende Vorming houden we ons bezig met het vormgeven van beelden. Je leert kunst van nu begrijpen door zelf kunst van nu te maken. Dat doen we op veel verschillende manieren. Je ontwikkelt en ontdekt je eigen vermogen om tweedimensionale en driedimensionale beelden te creëren en te beschouwen.
programmeerervaring hebt of nog nooit hebt geprogrammeerd maakt niet uit.
Op de basisschool heb je leren rekenen, op de middelbare school krijg je wiskunde. Intermezzo zit tussen de basisschool en de middelbare school en daarom krijg je daar het vak Rekenen en Wiskunde.
We gaan onderzoeken of je alle rekenstof van de basisschool goed beheerst. Misschien kun je bepaalde stukjes stof nog wat beter in de vingers krijgen, bijvoorbeeld doordat je klassen overgeslagen hebt. Op je eigen niveau werk je in een computerprogramma (Bettermarks) aan de dingen die voor jou belangrijk zijn om te oefenen. Dit kan voor iedere leerling anders zijn.
Bij wiskunde gaan we aan de slag met echte wiskundige onderwerpen. Weet je bijvoorbeeld wat Platonische en Archimedische veelvlakken zijn? Die zullen we samen ook gaan bouwen. Ook leer je over Verzamelingenleer en Grafentheorie. Je leert er om grote problemen op te splitsen in kleine deelproblemen en die op te lossen. Zo redeneer je precies als een echte wiskundige!
In het vak Science leer je hoe er in de natuurwetenschap en techniek wordt gewerkt. Zo doe natuurwetenschappelijke waarnemingen aan ons zonnestelsel in het heelal. Ook ontwerp en bouw je het ideale dierenverblijf. En je leert veel over de bijzondere eigenschappen van water en je ontwerpt en bouwt je eigen schip. Daarbij leer je samenwerken aan grotere opdrachten en je leert meer over presenteren voor een groep.
Drie keer per week staat er een klassenles in het rooster. In deze les gaan we met de klas en twee mentoren praten over allerlei onderwerpen. Samen bespreken we wat iedereen heeft meegemaakt in de andere lessen en daarbuiten. Wat loopt heel fijn? Waar is nog wat extra aandacht voor nodig? Ook wordt er geregeld gewerkt aan een (gezamenlijke) opdracht. Op deze manier komen we vanzelf een aantal belangrijke onderwerpen tegen: contact met klasgenoten, contact met docenten, pestgedrag, perfectionisme, frustratietolerantie, vertrouwen in jezelf, leren, concentreren, plannen, organiseren en dergelijke. In de klassenles leer je kortom jezelf, je klasgenoten en het leven op een middelbare school een beetje beter begrijpen.
In de lessen drama sta je veel op de spelvloer. We beginnen de lessen vaak met een warming-up en daarna verdiepen we ons in 'wat is theater' en leren we in op spelenderwijs de basiselementen van theater. Samen met je klasgenoten bedenk je scenes en speel je ze voor de klas. Bij drama besteden we veel aandacht aan samenwerken, plezier maken, concentreren, focussen, durven, feedback geven en ontvangen, vaardigheden die je bij alle vakken nodig hebt.
Na een jaar drama weet je als leerling wat een scène is en hoe je een personage speelt. Je werkt met tekst maar ook vanuit je eigen fantasie. Je kan samen met medeleerlingen repeteren en een kostuum en decor maken voor je scène.